motolub.jun.pl
MotoLubelskie

Imprezy i spotkania - Jazda w grupie

ppiotr93 - 10 Styczeń 2010, 01:44
Temat postu: Jazda w grupie
Motocykliści tworzą formację o dwóch rzędach. Prowadzący zajmuje miejsce na czele kolumny w lewym rzędzie, drugi motocykl znajduje się na początku prawego rzędu i porusza sie z jednosekundowym opóźnieniem do prowadzącego. Kolejne motocykle ustawiają się "szachownicowo" na zmianę po lewej i prawej stronie i zachowują dwusekundową odległość od motocykla przed nimi i jednosekundową od motocykla po przekątnej. Taki sposób jazdy pozostawia wszystkim dość miejsca na bezpieczne manewrowanie i równocześnie uniemożliwia kierowcom samochodów rozbicie grupy.

Ride Leader - prowadzący (zazwyczaj Road Captain)
Ride Leader musi wiedzieć, jak długa jest jego grupa, zarządza skręcanie, wyprzedzanie, zmianę pasów ruchu, postoje, tankowanie itp. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa grupy, zachowanie jej spójności i płynności jazdy.

Tail Gunner - "tylny strzelec"
Tail Gunner jest "trzecim okiem" Ride Leadera. Obserwuje formację i informuje Ride Leadera o ewentualnych problemach w formacji. Na polecenie Ride Leadera jako pierwszy zmienia pas jazdy i "zamyka" go dla nadjeżdżających pojazdów. Umożliwia w ten sposób bezpieczną zmianę pasa pozostałym członkom formacji.

Nowi motocykliści
Pozycja mniej doświadczonych motocyklistów w formacji jest bardzo ważna. W miarę mozliwości powinni zajmować miejsca na początku kolumny, tuż za prowadzącym.

SYGNALIZACJA RĘKĄ:
Ruszamy - ruchem okrężnym dłoni z uniesionym palcem wskazującym dajemy uczestnikom sygnał do odpalenia maszyn. Czasami stosujemy sygnał dźwiękowy, jeśli nie usłyszymy innych sygnałów wszyscy są gotowi do wyruszenia.


Skręt w lewo - gest często stosowany podczas parad, kiedy uczestnicy poruszają sie po nieznanym terenie. Prowadzący wtedy ułatwia przygotowanie się do skrętu. Gest ten stosuje się również podczas wyprzedzania, kiedy prowadzący, mając możliwość lepszej oceny sytuacji przed sobą, po zakończonym manewrze wyprzedzania daje znak pozostałym motocyklistom w kolumnie.
Sygnalizowanie skętu w prawo zarezerwowane jest ze zrozumiałych względów tylko dla doświadczonych motocyklistów, jednak inni raczej nie prowadzą kolumn ...


Niebezpieczeństwo = "trzymaj się prawej strony" - prowadzący lewą rękę przekłada nad głową w prawą stronę.
Gest często stosowany w polskich warunkach. Gdy kończy się możliwość wyprzedzania, bo z przeciwka nadjeżdża pojazd, gdy naprzeciw nas pojawia się wyprzedzający nie bacząc, że jedziemy naprzeciw niego - to są dość dobre powody by trzymać się prawego skraju jezdni.


Zmiana formacji na jazdę "gęsiego" - prowadzący trzyma lewą rękę w górze, dłoń otwarta, równolegle do motocykla. Gest często poprzedzony ruchem całej ręki od lewej strony z zakończeniem nad głową.
Gdy wymaga tego sytuacja, prowadzący może zdecydować się na zmianę szyku. Zwężenia jezdni, jazda wzłuż korka samochodów powodują, że zwalniamy i poruszamy się jeden za drugim.


Niebezpieczeństwo na jezdni- palcem wskazującym pokazujemy na dziurę w jezdni, piasek na zakręcie i inne "przyjemności".


Zwalniamy - prowadżący ruchem lewej dłoni z góry na dół daje sygnał do zwolnienia.


Zatrzymujemy się - prowadzący otwartą dłonią trzymaną prostopadle do motocykla sygnalizuje zamiar zatrzymania. Gest częściej stosowany jednak nad ramieniem, na wysokości głowy, ze względu na lepszą widoczność.


Trzymaj formację - dwa uniesione palce prowadzącego sygnalizują powrót do klasycznego ustawienia w kolumnie na przykład po zakończeniu jazdy "gęsiego". Jeżeli gest uzupełniny jest o ruch nadgarstka w prawo i lewo na przemian, prowadzący zgłasza konieczność zacieśnienia szyku kolumny i zmniejszenia odległości między motocyklami.


Przyspieszamy - czasami, z różnych względów lepiej pojechać sobie zostawiając wszysko za plecami. Prowadzący ma przedramię skierowane w górę, zaciśniętą pięść i kilkoma ruchami w górę i w dół daje sygnał do ostrzejszej jazdy.


Wymiana uprzejmości - czasami niestety nie obejdzie sie bez tego.


ZASADY JAZDY W GRUPIE:

1. Przestrzegamy wszystkich zasad ruchu drogowego, z wyjątkiem ograniczenia prędkości w pewnych przypadkach

2. Jedziemy w zwartej formacji, 2 sekundy za motocyklem jadącym bezpośrednio przed nami, 1 sekundę od motocykla jadącego z lewej i prawej od nas. Bezpieczna odległość w czasie jazdy to 2 sekundy



3. Wypełniamy luki w grupie jadąc bezpośrednio wprost. NIGDY nie zajeżdżamy drogi motocyklowi jadącemu za nami, za wyjątkiem sytuacji wyprzedzania

4. Przy skręcaniu, lub wyprzedzaniu sprawdź swoje lusterka. Obydwa.

5. Ta animacja pokazuje jak wyprzedzamy auto na podzielonej pasami autostradzie. Możesz odtwarzać i zatrzymywać tę animację ile razy chcesz wedle uznania.
Oto rzeczy, na które należy uważać:

a) Nigdy nie zajmujemy miejsca wyprzedzającego motocykla, dopóki ten motocykl nie zakończy manewru do końca- być może będzie musiał tam wrócić

b) Wyprzedzamy pojedynczo po sprawdzeniu obu lusterek i popatrzeniu przez ramię

c) Po wyprzedzeniu odkręć porządnie, co by nie zmuszać kierowcy wyprzedzanego samochodu do zwalniania i rujnowania jazdy kolegom z tyłu

d) Zawsze wyprzedzaj z lewej!

PREZENTACJA (przy nr. 5)

6. Zmiana pasów jest mniej skomplikowana. Czasem sweep captain (kolega jadący na samym końcu) oczyści drogę z tyłu, by ułatwić ten manewr, ale nie licz na to. Zmiana pasa na prawy przebiega identycznie

PREZENTACJA (przy nr. 6)

pavcio - 10 Styczeń 2010, 20:28

No, no.. Bardzo zacny poradnik :>
Przydało by się go podkleić może ;>
No i podziękować w jakiś sposób ppiotr93 :)

Syllwek - 11 Styczeń 2010, 17:44

Podklejam.Temat przydatny.
kylos91 - 14 Styczeń 2010, 21:29

Moja mała uwaga :) Nie widać prawie w ogóle tych obrazków na tym tle. Można zmienić tło tylko na tej stronie na jakieś inne?
kaspi95 - 27 Styczeń 2010, 22:01

komus napewno sie przyda :mrgreen:
kylos91 mozna zmienic sobie na jakie ci sie podoba 8-)

okao490 - 26 Październik 2017, 22:04

ja wole sam jeździć

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group